Algemene absintdiscussie

Perikelen met accijnzen?

Punkske (09/30/06 om 21:19:55):

Ik kan opmaken uit de berichten die ik op 't forum las dat deftige absint in Belgie niet te vinden is. Ik heb het dan over  de Duplais Verte en de Kübler 53 die me eerder aangeraden werden.Ik heb er geen probleem mee met dingen te kopen over internet,
maar ik ben een complete leek als het aankomt op taksen en accijnzen. Kan er iemand me vertellen of je absint (of om het even welke andere alcoholische drank) die je via een buitenlandse webwinkel koopt, zomaar kan verkopen in je etablissement? Of moet je eerst een apparte melding maken bij de douane?

In elk geval bedankt voor jullie tijd en hulp.
???

 

Kroeze (10/01/06 om 03:01:47):

Over de Belgische situatie kan ik je niets vertellen.
In Nederland is het zo dat je als partikulier, een behoorlijke hoeveelheid mag invoeren, maar dat mag  alleen voor eigen gebruik zijn. Als bedrijf moet alles netjes via de douane ingeklaard worden of via een importeur het land binnen gekomen zijn.

 

sixela (10/01/06 om 21:49:08):

Als particulier kun je accijnzen en BTW betalen in het land van verkoop (internetverkoop wordt gezien als een verkoop in het land van oorsprong), en als de goederen voor eigen gebruik zijn (wat stilzwijgend wordt verondersteld voor kleine hoeveelheden) betaal je in België accijnzen noch BTW.

In principe is deze weg voorbehouden voor partikulieren (BTW-plichtigen) -- aangezien er BTW betaald wordt die niet in de BTW-rekeningen in België kan ingebracht worden gaat men ervan uit dat bedrijven met een BTW-nummer niet langs die weg aankopen.

Als je een BTW-nummer hebt is de geijkte weg via normale (bedrijfs)invoer - en dan betaal je accijnzen en BTW in België (en als je die in het buitenland al betaald hebt kun je die terugvorderen van die overheden mits een bewijs van betaling van Belgische BTW en accijnzen -- voor goederen met een handelskarakter worden accijnzen en BTW slechts geheven op de eindbestemming).

Je moet geen *aparte* melding maken bij de douane; het is bij de invoer dat de douane wordt verondersteld de correcte procedure te volgen.

Eens die dingen correct geïmporteerd zijn in België kijkt de administratie van douanes en accijnzen er niet meer naar.

Als iemand dus een paar flessen bij Markus Lion of zo aan zou kopen verwacht ik niet echt een inval van de politie als je die aan iemand inschenkt.

Maar als er grote hoeveelheden in een bedrijfsboekhouding terug te vinden zijn, dan zal de Belgische overheid er wel op staan dat zij en niet een ander land BTW en accijnzen mag heffen.

 

Helfrich (10/02/06 om 18:44:05):

Accijns is een landelijke belasting. Als je goederen in het handelsverkeer brengt waarvan je de accijns in een ander land afdraagt ontduik je de belasting in je eigen land. Dat is wat je doet wanneer je als ondernemer over de grens gaat "shoppen". (Als je in Bouillion zit, kun je dan natuurlijk het beste al je drank in Luxemburg inkopen.)

Het is een strafbaar feit, maar voor een paar flessen wordt de soep mogelijk niet zo heet gegeten... Mogelijk.

In EU-landen kent de douane een procedure om accijnzen de verleggen zonder accijnsnummer (b.v. import van flessen voor een kerstpakket en dat soort eenmalige acties), maar die is nogal bewerkelijk.

*edit* Voor de goede orde: met een BTW-nummer begin je niets als het om accijnzen gaat.

 

Helfrich (10/03/06 om 00:50:29):

sixela schreef:

en als je die in het buitenland al betaald hebt kun je die terugvorderen van die overheden mits een bewijs van betaling van Belgische BTW en accijnzen -- voor goederen met een handelskarakter worden accijnzen en BTW slechts geheven op de eindbestemming).

Je moet dan wel een bepaalde drempel halen (enkele honderden euro's) anders ben je de in het buitenland betaalde BTW gewoon kwijt. Sta er daarom op dat intracommunautair altijd tegen BTW 0 geleverd wordt. (Het BTW-bedrag voer je vervolgens op tegen het tarief van het betreffende land en trek je vervolgens af als voorheffing.) Maar de vraag ging over accijns.

Je moet geen *aparte* melding maken bij de douane; het is bij de invoer dat de douane wordt verondersteld de correcte procedure te volgen.

Accijnsgoederen worden geleverd met geleidedocumenten. Twee daarvan *moet* je na ontvangst opsturen naar de douane. Zij stempelen er een af en sturen dat terug naar de leverancier. Zodra de goederen je accijnsgoederenplaats verlaten draag je de verschuldigde accijns af.

 

Algemene absintdiscussie