Algemene absintdiscussie

Perikelen met accijnzen?

Punkske (09/30/06 om 21:19:55):

Ik kan opmaken uit de berichten die ik op 't forum las dat deftige absint in Belgie niet te vinden is. Ik heb het dan over  de Duplais Verte en de Kübler 53 die me eerder aangeraden werden.Ik heb er geen probleem mee met dingen te kopen over internet,
maar ik ben een complete leek als het aankomt op taksen en accijnzen. Kan er iemand me vertellen of je absint (of om het even welke andere alcoholische drank) die je via een buitenlandse webwinkel koopt, zomaar kan verkopen in je etablissement? Of moet je eerst een apparte melding maken bij de douane?

In elk geval bedankt voor jullie tijd en hulp.
???

 

Kroeze (10/01/06 om 03:01:47):

Over de Belgische situatie kan ik je niets vertellen.
In Nederland is het zo dat je als partikulier, een behoorlijke hoeveelheid mag invoeren, maar dat mag  alleen voor eigen gebruik zijn. Als bedrijf moet alles netjes via de douane ingeklaard worden of via een importeur het land binnen gekomen zijn.

 

sixela (10/01/06 om 21:49:08):

Als particulier kun je accijnzen en BTW betalen in het land van verkoop (internetverkoop wordt gezien als een verkoop in het land van oorsprong), en als de goederen voor eigen gebruik zijn (wat stilzwijgend wordt verondersteld voor kleine hoeveelheden) betaal je in België accijnzen noch BTW.

In principe is deze weg voorbehouden voor partikulieren (BTW-plichtigen) -- aangezien er BTW betaald wordt die niet in de BTW-rekeningen in België kan ingebracht worden gaat men ervan uit dat bedrijven met een BTW-nummer niet langs die weg aankopen.

Als je een BTW-nummer hebt is de geijkte weg via normale (bedrijfs)invoer - en dan betaal je accijnzen en BTW in België (en als je die in het buitenland al betaald hebt kun je die terugvorderen van die overheden mits een bewijs van betaling van Belgische BTW en accijnzen -- voor goederen met een handelskarakter worden accijnzen en BTW slechts geheven op de eindbestemming).